شنبه, 01 اردیبهشت,1403

همه مطالب

مقالات

شگرد باورپذیری در حکایات عطار  در مقایسه با داستان‌های مارکز (بخش اول)
دکتر محمد رودگر- اصل باورپذیری، منطق روایی یا متقاعد کردن خواننده، برترین وجه ممیزة رئالیسم جادویی با دیگر شیوه‌های ادبی است. درمقابل، صوفیه نیز به کرامات اولیا و مشایخ خویش ایمان و اعتقاد داشتند و دیگران را نیز به این باور دعوت می‌کردند و از انکار آ...
جمعه، 02 تیر 1396 - 00:22
مدرسه زیبا شده است.
نسخه‌ی نهایی را تحویل استاد دادم. شرمنده از لطفی که کرد و صبوری که داشت و افسوس و دریغی که شاگردیش را از دست می‌دادم . امیدوار بودم نسخه ایراداتی داشته باشد که به این زودی همراهی استاد و مدرسه رمان را از دست ندهم.
شنبه، 06 خرداد 1396 - 15:31
وقتی فیلسوف‌ها هوس رمان‌نویسی می‌کنند
فلسفه معمولاً خشک و بی‌روح است و بیش از آنکه با هنر سروکار داشته باشد با ریاضیات دمخور است. اما برخی از فلسفه‌ها، در رابطه با زبان، شیطنت یا حساسیت شاعرانه نشان می‌دهند. اثر بزرگ هگل، «پدیدارشناسی روح»، را می‌توان به‌عنوان رمانی مطالعه کرد که در آن ش...
شنبه، 06 خرداد 1396 - 14:25
«بی‌کتابی» معلم من در نوشتن شد/ به دنبال ریشه‌ها در ادبیات هستم
من در نگارش این رمان به صورت ۹۰ درصد محقق و ۱۰ درصد نویسنده عمل کردم. بر این باور بوده و هستم که ۹۰ درصد یک رمان پایه پژوهش نویسنده آن است و نوشتن تنها بیان چیزی که حس می‌کنیم نیست بلکه اراده‌ای است برای شناخت بهتر پیرامون و تلاش برای درک آن.
شنبه، 09 اردیبهشت 1396 - 14:13
سیار: وضعیت رمان‌نویسان امروز ما به وضعیت نظامی شباهت دارد.
نظامی به نوعی به حرکت جوهری شعر رسیده است و شعر را در سیر تاریخی خود به جایگاه دیگری رسانده است. جایگاه امروز رمان‌نویسان ما نیز در مواجهه با پدیده رمان مشابه همین مواجهه نظامی با شعر است. بهره‌گیری از تجربه نظامی در تحول حرکت جوهری شعر، شاید ما را ب...
شنبه، 09 اردیبهشت 1396 - 12:09
 گفت و گو با ابراهیم اکبری دیزگاه پیرامون «شاه‌کشی»
روایت کتاب بر چند قصه کوچک و بزرگ استوار است و به همین دلیل تعریف خلاصه یا فروکاستن آن به قصه آسان نیست اما لایه اول داستان به زندگی فردی می‌پردازد که قصد دارد شاه را ترور کند. صحبت‌هایی را با اطرافیانش انجام می‌دهد، از جمله استاد دانشگاهش که او را ا...
یکشنبه، 03 اردیبهشت 1396 - 15:08
گفتگونویسی در رمان مدرن (بخش دوم)
یکی از ستودنی‌ترین تمایزها در‌ نقد‌ ادبی،تمایزی است که افلاطون در کتاب سوم جمهوریت بین بیان روایی و بیان‌ تقلیدی-دو شیوه‌ی بازنمود کنش در گفتمان‌ ادبی-مطرح می‌کند:این‌که آیا شاعر‌ به‌ صـدای خـود وصف مـی‌کند(بیان روایی)،یا‌ صداهای‌ شخصیت‌های دخیل را ت...
شنبه، 30 بهمن 1395 - 11:11
نشست "جهان رمان، جهان مثنوی معنوی" برگزار شد.
می‌خواهیم ببینیم که ریشه‌های داستان‌پردازی مولانا و مضامینی که در داستان‌ها صحبت می‌کند چیست و این‌که آیا مولانا می‌تواند متنی تولید کند که به ما در نوشتن رمان کمک کند؟ منظور از کمک، هم در حوزه‌ مضامینی است که در مثنوی معنوی است و هم ساختار و تکنیک‌ه...
دوشنبه، 04 بهمن 1395 - 08:42
وقتی یک نفر خوب می‌نویسد، استاندارد نوشتن را بالا می‌برد و ما را امیدوار می‌کند.
بایرامی خود را نویسنده‌ای تجربه‌گرا معرفی کرد و برخی از خاطراتش که تبدیل به رمان شدند را برشمرد. او به خاطرهء خانواده‌ای که در حال گریز از منطقهء جنگی با تراکتور بودند اشاره کرد و نقشی که در شکل‌گیری رمان "آتش به اختیار" داشت. همچنین او اولین روز حضو...
یکشنبه، 19 دی 1395 - 18:17
گفتگونویسی در رمان مدرن (بخش اول)
در نخستین کتابم در باب نقد،یعنی کتاب‌ زبان‌ داستان‌ نوشتم: «اگر این‌که می‌گوییم هـنر شـعر زبـان است درست باشد،پس می‌توانیم بگوییم هنر رمان هم‌ همین‌طور است»؛و...منتقد رمان هم به هیچ عـنوان از رابطه‌ی تنگاتنگ و حساس با‌ زبان که ما از‌ ...
شنبه، 11 دی 1395 - 11:58
صفحه 29 از 33ابتدا   قبلی   24  25  26  27  28  [29]  30  31  32  33  بعدی   انتها   

جستجو