یکشنبه, 09 اردیبهشت,1403

همه مطالب

مقالات

نویسنده اهل تحقیق  سطح کیفی ادبیات داستانی را ارتقا می‌دهد
 

نویسنده اهل تحقیق سطح کیفی ادبیات داستانی را ارتقا می‌دهد

محمدقائم خانی، نویسنده رمان «صور سکوت» در نشست «مسئله فلسطین و جایزه جلال» تأکید کرد که اگر نویسندگان مانند جلال آل‌احمد اهل تحقیق و جست‌جو باشند سطح کیفی ادبیات داستانی ارتقا می‌یابد.
شنبه، 30 اردیبهشت 1402 | Article Rating

محمدقائم خانی در این نشست که همزمان با دهمین روز برپایی نمایشگاه کتاب 1402 برگزار شد، درباره چرایی حضور ایران و نیروهای مقاومت در فلسطین و مبارزه با صهیونیست و انعکاس آن در ادبیات بیان کرد: ما اکنون در فلسطین حضور داریم و این تمام مباحث را شفاف می‌کند؛ بنابراین زمانی که در فلسطین حضور داریم دیگر این سؤال که چرا درمورد فلسطین حرف بزنیم عقب‌ماندگی است. سال‌هاست که در فلسطین حضور داریم و هنوز می‌گوییم چرا اصلا حضور داشته باشیم! این موضع بسیار عقب‌مانده‌ای است که وقتی درحال عمل کردن هستیم ذهن عموم هنوز می‌پرسد که ما آنجا چه کار می‌کنیم؟
خانی بیان کرد: مسئله این است که اگر ما در قبله اول مسلمانان نباشیم چه کسی آنجا باشد؟ سؤال درست و اصلی این است کسانی که درحال حذف و تحریف کل تاریخ هستند در این سرزمین تاریخی چه می‌کنند؟ این سرزمین حداقل ۱۴۰۰ سال با اسلام گره خورده و حال جریانی پیدا می‌شود و می‌گوید این سرزمین بی‌ملت بوده و ما آنجا ساکن شده‌ایم. این درحالی است که ملیت‌های مختلف اسلامی از همان ابتدای تاریخ در این سرزمین حضور داشته‌اند. حال این رژیم این ۱۴۰۰ سال را نادیده می‌گیرد و می‌گوید ما سرزمین خالی پیدا کرده‌ایم و می‌خواهیم آنجا ساکن شویم. حال ما اکنون تازه می‌گوییم ما چرا باید آنجا باشیم؟!
وی تصریح کرد: چهل سال است که فلسطین مهم‌ترین ثقل سیاست خارجی ماست و اکنون زمان مطرح کردن این سؤال نیست.حضور داریم زیرا باید باشیم.
این نویسنده در پاسخ به این سوال که فلسطین محل حضور سه دین است، اکنون در این جدال پیوسته، مؤثرترین حضور مربوط به چه دین و جریانی است؟ توضیح داد: ما در روایات و جریانات فعلی فلسطین آن طور که باید حضور نداریم و هنوز نتوانسته‌ایم یک روایت از مسئله فلسطین مطرح کنیم. زیرا صهیونیست‌ها تمام ماجرا را در رسانه و روایت‌ها به سمت دلخواه خودشان برده‌اند؛ اما مسئله فلسطین به اندازه‌ای با انسانیت و صداقت گره خورده که صهیونیست نیز نمی‌تواند کاری کند. بدون اینکه ما اقدام خاصی داشته باشیم فلسطین به نماد مظلومیت تبدیل شده است.
خانی تأکید کرد: بنابراین ایران اصلا وارد جنگ روایتی که در فلسطین وجود دارد نشده و جریان کاملا در اختیار صهیونیست‌هاست. یکی از مسائل این است که رابطه ما از نظر رسانه‌ای کاملا قطع است و فلسطین در رسانه‌های رسمی کشورمان فقط یک کلمه است و مناسبات و ارتباطی وجود ندارد و نسبت ما با فلسطینی‌ها غیر از نسبت اسراییلی‌ها با مردم آن سرزمین است.
وی با اشاره به اینکه طبق قرآن، دین در خدمت انسان است، گفت: مسئله ما فلسطینی‌هاست هرچند بدانیم که ان سرزمین ویژه است اما فلسطینیان به عنوان کسانی که آنجا ساکن هستند باید تعیین کنند این سرزمین باید چطور باشد؟ هرچند در منظر اخرالزمانی این سرزمین سرنوشت بشر را رقم می‌زند.
خانی مهم‌ترین ویژگی جلال را صداقت وی عنوان کرد و افزود: جلال به قدری با خودش صادق بود که هیچ چیز نمی‌توانست از بیرون کاری کند. جلال در جوانی ایده سوسیالیست داشت و با ایده اسرائیل بسیار نزدیک بود. زمانی که به فلسطین رفت دید مثبتی نسبت به اسرائیل داشت و آن را تنها کشور کاملا سوسیالیستی منطقه می‌دانست. اما زمانی که جلال به اسرائیل رفت و ماجرا و حقیقت را دید و وجه استعماری را درک کرد این دوگانگی را در گزارش خود نوشت. با اینکه هنوز تمجیدی از سوسیالیست داشت؛ اما با نگاه انتقادی از استعمار نوشت که «استعمار دارد یک تخم حرامی را اینجا(فلسطین) می‌کارد». اگر نویسندگان ما مثل جلال صادق باشند و این صداقت را در خودشان پیاده کنند و جست‌وجوگر نیز باشند، خود به خود روایت‌هایشان راهگشا خواهد بود.

مسئله هویت مهمترین محور در جنگ‌های تاریخ بشر است
همچنین در این نشست حسینعلی جعفری، نویسنده کتاب «صور» در سخنانی عنوان کرد: دغدغه هفت دهه جهان اسلام، فلسطین بوده و هست. آزادگانی هستند که مسلمان نیستند اما دغدغه فلسطین را دارند و درکشور ما نیز درباره فلسطین کتاب‌هایی به شکل‌های مختلف حتی رمان وجود دارد.
وی توضیح داد: اگر ما در مناسبات مختلف به‌ویژه در حوزه ادبیات در فلسطین حضور داشتیم، اثر بیشتری می‌گذاشت. رمان صور با راهپیمایی اربعین و مسئله قدس ارتباط دارد. برای نوشتن این رمان با نگاه اختصاصی یک نویسنده به اربعین رفتم. در این اربعین کسانی بودند که حتی با من هم‌دین نبودند اما به پیاده روی آمده و دغدغه فلسطین را داشتند. بنابراین سعی کردم با بیان تفاوت‌ها و شباهت‌ها درباره فلسطین توضیحاتی ارائه کنم. سعی کردم اربعین را به فلسطین و شباهت‌هایش پیوند بزنم، کربلای امروز ما فلسطین است و بسیاری از اتفاقاتی که در کربلا بوده امروز در فلسطین رخ می‌دهد. از طرفی دولت‌های غربی در سال‌های اخیر داعش را خلق و سعی کردند آن را در ظاهر به اسم دین اسلام گره بزنند. تمام مقامات امریکایی به خلق داعش اعتراف کرده‌اند و در اینجا نقش یک جریان را می‌بینیم که اگر هالیوود نیز میلیاردها دلار هزینه می‌کرد نمی‌توانست این حجم از اسلام‌هراسی را ایجاد کند.
این نویسنده تأکید کرد: ضمن توجه به حواشی که در غرب آسیا پدید می‌آید نباید فراموش کنیم که قدس، قلب زمین است و حتی اگر نگاه سیاسی داشته باشیم، قدس از نظر ژئوپولتیک نیز مهم است. امام(ره) تأکید داشت که انقلاب برای مستضعفان است و آنها را محدود به دین یا جغرافیای خاصی نمی‌کرد.

تصاویر
  • نویسنده اهل تحقیق  سطح کیفی ادبیات داستانی را ارتقا می‌دهد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

جستجو

آرشیو زمانی