جمعه, 07 اردیبهشت,1403

همه مطالب

مقالات

«شکینا»؛ رمانی پر تعلیق
 

«شکینا»؛ رمانی پر تعلیق

نشست نقد و بررسی کتاب «شکینا» با حضور محمّدامین پورحسینقلی نویسنده اثر، سید محمدحسین آل مجتبی کارشناس و منتقد ادبی و محمدقائم خانی مجری کارشناس در فروشگاه مرکزی کتاب به‌نشـر در تهران برگزار شد.
یکشنبه، 06 آذر 1401 | Article Rating

محمّدامین پورحسینقلی با بیان اینکه کتاب شکینا یک رمان تاریخی درباره سرگذشت حبقوق نبی از پیامبران بنی اسرائیل است، گفت: ایده نوشتن این اثر در سال ۹۴ حین بازدید از مقبره حبقوق نبی در تویسرکان به ذهنم خطور کرد و نگارش آن طی دو سال با راهنمایی‌های محمدحسن شهسواری به اتمام رسید و در سال جاری در انتشارات شهرستان ادب به چاپ و منتشرشد.

وی با بیان اينکه حبقوق نبی، هشتمین پیامبر از انبیای کوچک و دوازده‌گانۀ یهود است که حدود هفتصد سال قبل از میلاد می‌زیسته است، ادامه داد: «شکینا» روایت مهاجرت اجباری قوم یهود از اورشلیم به بابل، در زمان حکمرانی بخت‌النّصر و معاصربا زندگانی حبقوق نبی در این برهۀ تاریخی است. حبقوق نبی در زمان یورش بابلی‌ها به اورشیلم همراه با دیگر یهودیان به اسارت گرفته می‌شود مدت طولانی در زندان به سر برد. در سال ۵۴۸ پیش از میلاد، کوروش به بابل حمله کرد و بعد ازتصرف آنجا طی فرمانی دستور آزادی کلیه اسرا و زندانیان یهود را صادر کرد.  حبقوق نبی پس از آزادی از بند اسارت بابلیان، به ایران مهاجرت کرد و در شهر تویسرکان ساکن شد و در همانجا نیز فوت کرد.


 پورحسینقلی با بیان اینکه مدت زیادی از انتشار این اثر نمی‌گذرد، اظهار کرد: دراین مدت بازخوردهای زیادی از مخاطبان گرفته‌ام که کتاب از منظر پیرنگ و شخصیت‌پردازی قوی است.
 

سید محمدحسین آل مجتبی کارشناس و منتقد ادبی نیز در این نشست گفت: رمان‌ نوشتن آن هم از نوع رمان تاریخی کاری بسیار سختی است و نیازمند پژوهش‌ها و مطالعات دقیق تاریخی است از این منظرنگارش رمان«شکینا» بسیار حائز توجه است.
این منتقد ادبی با اشاره به اینکه ما با بهره‌گیری از تاریخ می‌توانیم آینده خود را بسازیم ، اظهار کرد: یکی از کارکردهای تاریخ و داستان‌های تاریخی این است که ما را نسبت به شرایط حاضر و آینده آگاه‌تر می‌کند. باید بیش از این آثار تاریخی در کشور نوشته وچاپ شوند. 


 وی ادامه داد: نویسنده اثربا دست‌مایه قرار دادن یک باور دینی مذهبی در مورد قوم یهود، داستانی بسیار پر تعلیق و کشش خلق کرده که در دو خط روایی مجزا، با یک بازه زمانی سه‌هزار ساله به پیش می‌رود و به واقع، این بعد زمانی، همان شکینای ازدست‌رفته قوم یهود است که هنوز از پس سال‌ها، پیروان صدیق یهود، از پی یافتن آن، در غارها و سردابه‌ها به جستجو هستند. نام شخصیت اصلی این داستان حبقوق است و نوع  روایت داستان و انتخاب اسامی شخصیت‌ها برای مخاطب جذاب است.


آل مجتبی تصریح کرد: در این اثر به خوبی متوجه می‌شویم که انبیای بنی اسرائیلی نسبت به سایر پیامبران و مصلحان اجتماعی شرایط سخت‌تری داشته‌اند؛ چرا که آن‌ها با نهادهای قدرتمند و ذو ابعاد دینی مواجه بودند که مبارزه با آنان سخت و پیچیده بوده است.  

تصاویر
  • «شکینا»؛ رمانی پر تعلیق
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

جستجو