شنبه, 01 اردیبهشت,1403

همه مطالب

مقالات

یک رمان تاریخی عالی...
 

یک رمان تاریخی عالی...

اگر چه این کتاب یک رمان است ولی از نظر تاریخی بسیار عالی است و یک دید دقیق نسبت به آن دوران خصوصاً جنگ صفین به خواننده می‌دهد. اگر چه شخصیتی که داستان بر محور او می‌گردد وجود تاریخ ندارد ولی در بقیه موارد اشاره به وضعیت کوفه و شام و رفتار امام و معاویه و موارد دیگر تاریخ شرط امانت داری تاریخی حفظ شده است و از نظر من اتفاقا این روش از روش تحریف یک شخصیت واقعی بسیار بهتر است...
یکشنبه، 18 خرداد 1399 | Article Rating

پس از مدت ها بالاخره توفیق شد تا این کتاب رو بخونم.
کتاب اگر چه حجم بالایی داره ولی واقعا ارزشمند و دارای ارزش تاریخی هست.
این کتاب دقیقا مربوط به دورانی است که عثمان کشته شده و امیرالمومنین علیه السلام به اصرار مردم خلافت را قبول کرده است.
کتاب از شام آغاز می‌شود، شهری که معاویه آن را به کمک دوری از مدینه و بخشش‌های عثمان به شهری شبیه امپراطوری های ایران و روم تبدیل کرده است. باطن و وضعیت دینی شهر نیز چون ظاهرش از دین پیامبر به دور است و معاویه به جای دین اسلام هر چه را دوست داشت به اسم اسلام به مردم شام عرضه کرده بود.
حال با این وضعیت ما وارد زندگی سلیم بن هشام می‌شویم که مادری شیعه دارد ولی پدر او فرمانده سپاه معاویه است.
با به خلافت رسیدن امام علی علیه السلام آشوب در درون او به اوج می‌رسد و به دنبال حقیقت به راه می‌افتد که از یک طرف دروغ‌های معاویه و از طرف دیگر سخنان مادرش به این آتش می‌دمد و او را سر در گم تر می‌کند و ....
کتاب وضعیت حکومت امام و معاویه، سختی پیدا کردن حقیقت پیرامون امام، وضعیت نبرد صفین و نقش فریب‌ها و تطمیع‌ها و دروغ‌های معاویه در آن و دلیل واقعی معاویه برای نبرد را به خوبی نشان می‌دهد.
وجه دیگر کتاب نشان دادن افرادی است که کم و بیش با آنها آشنا هستیم ولی وضعیت آنها را در دوران حکومت امیرالمومنین نمی دانیم؛ مختار،ابن ملجم، ابراهیم بن مالک اشتر، شمر بن ذی‌الجوشن و سلیمان ابن صرد خزاعی که ما به وسیله سریال مختار نامه با زندگی آنها در دوران پس از عاشورا آشنا هستیم.
در کل اگر چه این کتاب یک رمان است ولی از نظر تاریخی بسیار عالی است و یک دید دقیق نسبت به آن دوران خصوصاً جنگ صفین به خواننده می‌دهد. اگر چه شخصیتی که داستان بر محور او می‌گردد وجود تاریخ ندارد ولی در بقیه موارد اشاره به وضعیت کوفه و شام و رفتار امام و معاویه و موارد دیگر تاریخ شرط امانت داری تاریخی حفظ شده است و از نظر من اتفاقا این روش از روش تحریف یک شخصیت واقعی بسیار بهتر است.
با وجود اینکه کتابی است پیرامون نبردهای امام و معاویه و تاریخ آن دوران ولی از عشق و محبت به دور نیست. داستان عشق سلیم به دختر شیخ بزرگ شام و خواست دختر از او برای یافتن حقیقت پیرامون علی (ع) سختی‌های این مسیر در راه کشف حقیقت را برای سلیم راحت تر کرده است.

تصاویر
  • یک رمان تاریخی عالی...
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

جستجو