پنجشنبه, 09 فروردین,1403

همه مطالب

مقالات

مودب: اگر خودمان را روایت نکنیم، آن طور که دوست دارند ما را روایت میکنند
 

مودب: اگر خودمان را روایت نکنیم، آن طور که دوست دارند ما را روایت میکنند

افتتاحیه دومین دوره مدرسه رمان با حضورنویسندگان، اساتید مدرسه رمان و علی محمد مودب مدیر انتشارات شهرستان ادب عصر دیروز در موسسه شهرستان ادب برگزار شد.
شنبه، 16 آبان 1394 | Article Rating
به نقل از تسنیم: افتتاحیه دومین دوره مدرسه رمان با حضورنویسندگان، اساتید مدرسه رمان و علی محمد مودب مدیر انتشارات شهرستان ادب عصر دیروز در موسسه شهرستان ادب برگزار شد.
در ابتدای این مراسم علی اصغر عزتی پاک مدیر مدرسه رمان صحبت کرد و گفت: می دانم که حضور شما تشویقی برای ما است و این حضور تشویق شما به ادامه این راه است. سال گذشته درباره ی این که چه می خواهیم انجام دهیم صحبت کردیم امسال آمده ایم تا درباره ی این که چگونه در این راه حرکت کردیم صحبت کنیم. با چشم بازتر و با تجربه ی یکسال کار در این جا هستیم. کسانی که پارسال وارد مدرسه شند، کار را جدی گرفتند و شروع به نوشتن کردند اکنون حدود 7کار تمام شده است و بازنویسی ها مانده است. 3 کار دیگر هم تا یکی دوماه آینده تمام می شود.برای یکی از دوستان مشکلی پیش آمد که با توجه به درک متقابل ما از ایشان قرار شد که او نیز در وقتی آزاد داستان خود را بنویسد. امیدواریم با استمرار این راه و با انجام برنامه ها در آینده قوی تر شویم و عموم کارها در موعد مققر به پایان برسد.

وی ادامه داد: مدرسه رمان بخشی از کار و یک بستر و یک میدان است. کسانی که وارد این میدان می شوند باید کار اصلی را خودشان انجام دهند. بالاخره نوشتن رمان در طول یکسال کار سختی است.خود آن ها زمان را هزینه می کنند و ما نیز هزینه می کنیم. انتظارمان این است که کار را جدی بگیرند و واقعا به عنوان یک کار تمام وقت به آن نگاه کنند. کار سختی است اما ما انتظار داریم که این اراده را داشته باشند. تلاش های جدی که می خواهیم در مدرسه رمان داشته باشیم این است که مدرسه رمان را تبدیل به جایی برای مباحث تئوریک درباره ی رمان ایران بکنیم. نشست هایی با موضوع متفاوت پیرامون رمان و مضامین آن داشته ایم. می خواهیم نگاهی که در عرصه رمان ایران وجود دارد وارد داستان کنیم. از دوستان و همکاران که در این یکسال ما را همراهی کردند تشکر می کنم. امسال نیز اساتید تمام وقت مدرسه رمان همان دوستان سال گذشته هستند و به ما کمک می کنند.

وی به ارائه گزارشی از این طرح پرداخت و گفت: نه ماه مدرسه رمان فعال بود که در 3 ماهه اول ما یک اردویی سه روزه گذاشتیم و علاوه بر این که اساتید مدرسه رمان حضور داشتند، کار بچه ها را در حضور همدیگر نقد می کردند. از منتقدین و اساتید دانشگاه و داستان نویسی دعوت کردیم تا هرکدام هر بحثی را بنا به پیشنهادی که اساتید مدرسه داشتند ارائه دادند. سعی کردیم تا برای کسی که قرار است رمان بنویسد هر چیزی که نیاز دارد تا بلد باشد را آموزش بدهیم. بیش از 18 استاد دانشگاه،مدرس ، نویسنده و منتقد آمدند و در این مدرسه مباحثی را ارائه دادند. هم چنین چند نویسنده نیز آمدند و درباره ی تجارب خود صحبت کردند. همین روند را پر و پیمان تر در امسال خواهیم داشت.

عزتی پاک به برنامه جدید امسال اشاره کرد و گفت: برنامه امسال ما کارگاه رمان است که به صورت جدی و با حضور نویسندگان رمان در مدرسه خواهیم داشت. پارسال 2-3 مورد بود. امسال این را گسترده تر می کنیم و 7-8 نفر می آیند تا درباره ی تجارب خود صحبت کنند.

سپس علی محمد مودب صحبت کرد و گفت: ما یک دوره تجربه کسب کردیم. تجربه ای که خوب بوده است و هیچ کس کم کاری نکرد و همه کار خود را به صورت جدی انجام داد. البته اتفاقات خوبی هم افتاد و باید از آقای عزتی پاک تشکر ویژه کرد. بیش از همه باید از هنرجویان تشکر کرد. آمده اند که رشد کنند و بنویسند و روایت کنند. ما اگر در هر حوزه ای کم کاری کنیم در حوزه روایت نباید غفلت کنیم و باید به این سمت برویم که اجازه ندهیم ما را روایت کنند. دنیای امروز نبرد بازنمایی و نبرد روایت ها است و اصولا نبرد دیگری وجود ندارد. کسی که در نبرد روایت دست برتر را دارد بقیه نبرد های را هم می برد.

وی ادامه داد : ما به عنوان بچه‌های نسل انقلاب اسلامی و نسل امام این میراث بزرگ معنویت  را داریم. معنویتی که تجربه شده و انسانی که در همین زمانه ما زیسته است. مجموعه تجربه های انقلاب و تجربه های ما به عنوان بچه های نسل چندم انقلاب هست. بسیار قصه‌هایی از اتفاقاتی که بر ما رخ داده است وجود دارد. من می بینم که یک ایده جزئی به خوبی می تواند مورد استفاده شود و بعد از سال ها کار تبدیل به رمان شود. ما برای خودمان و برای بچه هایمان و برای دنیا خیلی حرف داریم. امیدوارم دوره دوم روشن تر و با رونق بیش تری برگزار شود.

مودب بیان داشت: تجربه هایی که ما در مدرسه رمان بدست می‌اوریم می تواند بومی شود و وجود ما هم به آن اضافه شود. وجود بحث های نظری در کنار کار و هویت های ما که با متون پیوند می خورد از جمله مواردی است که می تواند رمان ایرانی و رمان ما را در یک کار گروه منسجم تری شکل بدهد. امیدوارم در این بخش نیز موفق باشیم و تجربه های قوی در این حوزه ببینیم. نگاه به رمان از جهات مختلف خود می تواند مورد بررسی قرار گیرد. دوره اول به عنوان یک ناظر که حضور داشتم و گزارش کارها را می خواندم راضی کننده است. ان شاالله کتاب های دوره اول به زودی آماده و منتشر می شود. امیدوارم که جامعه ادبی از این پس آماده این باشد که آثار جدید مدرسه رمان را بخواند و بچه های این مدرسه رمان ما و رمان انقلاب اسلامی را پیش ببرند و باعث پیشرفت آن بشود.

در ادامه این نشست حمیدرضا شاه آبادی از اساتید مدرسه رمان صحبت کرد و گفت: پیش خودم فکر می کردم که چه باید بگویم فقط یک جمله به ذهنم رسید و آن این بود که ما آدم های خیلی خوش شانسی هستیم. ما آدم های خوش شانسی هستیم که با کلمه سروکار داریم، با کلمه کار می کنیم و با کلمه دنیایی می سازیم که حامل حرف های ما، شادی ها و غم های مان و آرزوی مان است. ما آدم های خوش شانسی هستیم که از هر جا دلگیر شدیم با کلمه برای خودمان یک دنیای دیگر بسازیم و وارد آن دنیا بشویم . آدم های خوش شانسی هستیم که می توانیم با کلمات ضعف ها و مشکلات دنیا را رفع کنیم و آن را به مکان بهتری برای زندگی کردن تبدیل کنیم .

وی ادامه داد : عرفا تعبیری در مورد انسان دارند و آن این است که انسان ها مانند دانه های اسفند هستند روی آتش دان این دنیا می آیند و قرار است که هر کدامشان بترکند و یک جیغی بزنند و از دنیا بروند اما جیغ کشیدن نعمتی نیست که شامل حال همه ی انسان های این دنیا بشود و خیلی از دانه های اسفند روی آتش می آیند و یا جیغ نکشیده خاکستر می شوند یا نیم سوز می مانند و یا آتش هم نمی گیرند. پس ما انسان های خوش شانسی هستیم که می توانیم جیغ بکشیم و برابر هستی عکس العمل نشان بدهیم. ما می توانیم خلق کنیم .عملی مقدس که مخصوص خداست اما ما یک نیابتی برای خلق کردن می گیریم.
شاه آبادی اضافه کرد: توصیه من درک این شانس بزرگ و استفاده از آن است استفاده ای که فرهم شده است و موقعیتی که خیلی از ماها آرزویش را داشتیم تا برای ما فراهم می شد موقعیتی که خیلی های دیگر که وضعیت مشابه شما را دارند، آرزوی داشتنش را دارند. چند برابر جمعیتی که این جا هست داوطلب ورود به مدرسه وجود داشت و امروز شما کسانی هستید که این امکان برای شما فراهم شده است. اید قدر قلم به دست بودن خود را داشته باشید چرا که قلم مقدس است و جز برای بهتر کردن فضای زیستن نباید از آن استفاده کرد.

سخنران بعدی این مراسم جواد محقق بود. او گفت: من کار جدی ادبی خود را با داستان نویسی شروع کردم و بعدا به کاروان شعر پیوستم. انصافا در شرایط غطبه برانگیزی قرار دارم. دوره اول مدرسه رمان که اتفاق افتاد با خودم عهد کردم که تعداد زیادی از جلسات را با عنوان مستمع آزاد حضور داشته باشم که البته نتوانستم این آرزو را محقق کنم. باید واقعا قدر این نعمت را دانست. ما که نسل اول ادبیات و شعر بعد از انقلاب بودیم، هیچ استاد و کلاسی را درک نکردیم و فرصت این موضوع نشد. هر چه پیدا کردیم در جلساتی بود که در کنار هم نشستیم و با اشتیاق این را انجام می دادیم. من یادم هست که برای آموزش داستان به دنبال کتاب های آن می گشتم به ندرت می شد یک دست کتاب در این حوزه پیدا کرد اما امروز به راحتی می توان 10 ها کتاب خوب پیدا کرد.

وی ادامه داد : اگر چه شخصا با تجربه همین سال ها و با دیده ها و شنیده ها به این نتیجه رسیده ام که از کلاس های قصه نویسی و یا شاعری نه شاعرو نه قصه نویس بیرون می آید که البته تجربه های جهانی هم به این موضوع صحه می گذارد که برای مثال در آمریکا پس از آن نسل طلایی نویسندگان خواستند که با آموزه های داستان نویسی و تجربه ها به صورت کپسولی این موضوع را در دانشگاه ها آموزش دهند اما از میان آن آموزش ها تعدادی نقد نویس ایجاد شد که در روزنامه ها می نوشتند. هم چنین از بسیاری از انجمن های ادبی که شاعران شرکت می کردند شعرای خوبی بیرون نیامده است، اما اگر فرصت یار ما باشد که شعار کارمان را با این فضایی بزنیم اتفاق بزرگی است که آرزوی همه بچه های نسل ما بود. امیدوارم که فقط به این آموزش ها اکتفا نکنیم و این جریان ادامه دار باشد چرا که تازه پروازهای اصلی را آغاز کرده ایم. امیدوارم هر دوره با تجربه دوره قبل بهتر از دوره گذشته برگزار شود.

در ادامه و پس از صحبت های مهدی پارسا، از دانش آموختگان دوره اول مدرسه رمان، از سایت مدرسه رمان رونمایی شد. این پایگاه برای ارتباط بیش تر دانش آموختگان و دانش آموزان با مدرسه رمان می باشد.در این سایت بخش های مختلفی از جمله مقالات و داستان ها، معرفی اساتید و... قرار دارد که کاربران می توانند از آن استفاده کنند.
تصاویر
  • مودب: اگر خودمان را روایت نکنیم، آن طور که دوست دارند ما را روایت میکنند
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

جستجو