ﺳﻪشنبه, 04 اردیبهشت,1403

همه مطالب

مقالات

در «ابدی» حضور مرگ پررنگ تر از زندگی است
 

در «ابدی» حضور مرگ پررنگ تر از زندگی است

نویسنده بیرحمانه و به راحتی البته با توجه به منطق داستانی اکثر شخصیت‏های محبوب داستانی را به کشتن می‏دهد. اتفاقات و ماجراها گاهی اوقات آنقدر خوب و مستند روایت می‏شوند که خودبخود خواننده را دچار نفرت و خشم لطف و محبت می‏کند. کلاً مخاطب دچار تضاد می‏شود.
شنبه، 18 اسفند 1397 | Article Rating

مقدمه:رمان ابدی یک رمان به روز واقعگرای اجتماعی در ژانر وحشت است. که بیشتر از هر نقدی به نقد جامعه‏شناسی و روان‏شناسی نیاز دارد. به شرط اینکه جامعه‏ی موجود در رمان را به خوبی بشناسی و یا از نزدیک ببینی. به جرئت می‏توان گفت که حتی اگر کسی بخواهد با فضا و محیط و افکار داعشی آشنا شود تا حدی می‏تواند با خواندن این رمان به اطلاعات خواسته شده اشراف پیدا کند. خواندن این رمان برای دوستداران حوادث و ماجراهای وحشتناک توصیه می‏شود. مخصوصا کسانی که با کنجکاوی برای آشنایی محیط اطراف خود در تلاشند و گاه به راحتی به آن دسترسی ندارند یا اینکه دنبال ماجراهای اکشن و پر اُفت و خیز هستند. در واقع رمان ارزش مطالعات جغرافیایی و فرهنگی هم دارد.

کلید واژه:ابدیت، قضا و قدر، اجبار، اختیار، سرنوشت، انسانیت، پرسش‏های بی‏جواب. حیرت و سرگردانی. جنگ و تردید.

در نشست «قدم با قلم» رمان ابدی با حضور «پری رضوی» نویسنده رمان «سدا» مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در ادامه نقد خانم رضوی بر رمان «ابدی» را از نظر می‌گذرانید.


خلاصه: شخصیت پسری که به طور بسیار اتفاقی مسافرت زیارتی قسمتش شده و بخاطر شخصیت خاصی که دارد هنوز نتوانسته به راحتی با همسفرهایش ارتباط دوستانه برقرار کند. تقریبا تا نیمه‏های داستان در فصل‏ها رفت و برگشت انجام شده و ذهن شخصیت اصلی داستان پر از سوال می‏شود. بخاطر نوسانات و ایجاد حوادث بحرانی."چطور شد که من به این قسمت از دنیا و زندگی پرت شدم؟ چرا من؟"

نقد ساختارگرایی:

مقدمه‏ ی رمان از دید ساختار گرایانه با قلاب قوی وارد داستان نمی‏شویم. اما نثر صمیمی خواننده را درگیر می‏کند.

 

 رمان با زاویه دید من راوی شروع شده و سیر خطی مستقیم داشته و روایت داستان به صورت منطقی و در ظرف زمان و مکان مشخص ادامه دارد.  منتها بعد از فصل پانزدهم این خط شکسته می‏شود و روایت غیرمنطقی را پیش می‏گیرد. جاهایی از کسانی حرف می‏زند که می‏دانیم هیچکدام وجود خارجی ندارند، ولی نویسنده با هوشیاری خاص حالات بیهوشی راوی را مستقیم بیان نمی‏کند. فقط با گفتن یکسری اتفاقات غیرمنطقی ما می‏فهمیم خود راوی یا مرده و یا در حالت بیهوشی است. البته راوی مرده که وجود ندارد مگر با ترفندها و شرایطی خاص. ولی درک می‏کنیم وضعیت بحرانی است.

رمان ابدی داستان ماجرامحور است و در آن حضور مرگ پررنگ تر از زندگی است. نویسنده بیرحمانه و به راحتی البته با توجه به منطق داستانی اکثر شخصیت‏های محبوب داستانی را به کشتن می‏دهد. اتفاقات و ماجراها گاهی اوقات آنقدر خوب و مستند روایت می‏شوند که خودبخود خواننده را دچار نفرت و خشم لطف و محبت می‏کند. کلاً مخاطب دچار تضاد می‏شود.

نقطه قوت داستان:

·       به روز بودن موضوع داستان.

·       نثر صمیمی.

·       ماجراهای شوک برانگیز.

نقطه ضعف داستان: یک قسمتی مربوط به ویرایشگر و قسمتی متوجه نویسنده است. استفاده از افعال تکراری و پشت سرهم که گاه خواننده را دچار بیزاری می‏کند. و اینکه در بعضی جاها راوی دچار کلیشه می‏شود. ابراز عقیده کرده و خواننده ‏ی عصر مدرن را به تعجب وادار می‏کند.

تم اصلی ترس و جنگ و وحشت بوده و در جاهایی به عشق و روابط عاطفی هم پرداخت می‏شود.

 نقد روانشناختی اجتماعی:

سنگین و صقیل است ریشهیابی کردن اینکه امروزه چطور احزاب و دسته‏هایی چنین غیر انسانی پا به عرصه‏ی وجود می‏گذارند. در زمانی که بشر ادعا می‏کند به بسیاری از فتوحات علمی دست پیدا کرده و فیلسوفان بزرگ از جمله برتراند راسل بزرگترین سفارشش به آیندگان عشق‏ورزی نوع بشر به همدیگر و جهان است. چرا که غیر از این چاره‏ای نیست. دسته و گروهانی به نام اسلام قد علم می‏کنند و به نام خدا انسان‏ها را به سلّاخی می‏کشند. دینی که می‏گوید "کثرت در عین وحدت، وحدت در عین کثرت" یعنی همه از یک وجود  هستیم و کثیر می‏شویم و دوباره یکی شده، به آن وجود برمی‏گردیم. به نظرم گذشت زمان نیاز دارد تا بتوانیم تجزیه و تحلیل درستی از این روزگار و داستان‏هایی که منجر به وجود آمدن آن می‏شود بکنیم. تربیت انسان‏هایی از سراسر جهان که وحشی‏تر از هر موجودی روی زمین است و مایه‏ی شرمساری بشریت. قطعاً پشت این شعور بیشعورهایی هستند که اقدام به ایجاد این دسته‏ها می‏کنند تا مردم عادی را درگیر کرده و خودشان به نیات پلیدشان برسند.

تصاویر
  • در «ابدی» حضور مرگ پررنگ تر از زندگی است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

جستجو