جمعه, 10 فروردین,1403

همه مطالب

مقالات

  «گنکور» برنده‌اش را شناخت.
 

«گنکور» برنده‌اش را شناخت.

جایزه «گنکور» فرانسه به رمان «قطب‌نما» نوشته «ماتیاس انار» تعلق گرفت. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در معرفی این کتاب عنوان شده است: «قطب‌نما» رمانی است درباره تقابل‌های فرهنگی شرق و غرب و قهرمان کتاب موسیقی‌دانی اتریشی به نام «فرانتس ریتر» است.
چهارشنبه، 13 آبان 1394 | Article Rating

جایزه «گنکور» فرانسه به رمان «قطب‌نما» نوشته «ماتیاس انار» تعلق گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در معرفی این کتاب عنوان شده است: «قطب‌نما» رمانی است درباره تقابل‌های فرهنگی شرق و غرب و قهرمان کتاب موسیقی‌دانی اتریشی به نام «فرانتس ریتر» است.

انار 43 ساله که خود پژوهشگر زبان‌های عربی و فارسی است، پس از شنیدن خبر برنده شدنش گفت: من به تازگی از الجزیره و بیروت برگشته‌ام. شاید کسب این جایزه بختی بود که از طریق آشنایی با شیخ عبدالرحمن (تاریخ‌دانی که در سال 2010 درگذشت) و سنت جورج بیروت، نصیبم شد. من به طرز خارق‌العاده‌ای خوشحالم.

به گزارش گاردین، این مترجم و چهره دانشگاهی که مدتی را در تهران، بیروت و برلین زندگی کرده و اکنون ساکن بارسلوناست، سال 2008 رمان «منطقه» را به نگارش درآورده است.

جایزه ادبی «گنکور» فرانسه اولین‌بار در سال 1903 از سوی ژول و ادمون گنکور راه‌اندازی شد. اگرچه برنده این جایزه تنها مبلغی ناچیز معادل 10 یورو دریافت می‌کند، اما جایزه غیررسمی «گنکور» که فروش بالای رمان برنده را برای نویسنده‌اش به ارمغان می‌آورد، بسیار باارزش‌تر از جایزه اصلی است. گفته می‌شود اثر برنده جایزه «گنکور» بین 300 تا 500 هزار نسخه در بازار فروش خواهد داشت. این جایزه که به عنوان معروف‌ترین جایزه‌ ادبی فرانسه شناخته می‌شود، فقط یک‌بار در طول عمر به هر نویسنده اعطا می‌شود. در این میان «رومن گاری» یک استثنا بود؛ او در سال 1956 برای کتاب «ریشه‌های آسمان» و یک سال بعد از آن با نامی مستعار برای «زندگی در پیش رو» موفق شد این جایزه را کسب کند.

از برندگان سرشناس این جایزه می‌توان از «مارسل پروست» در سال 1929، «سیمون دوبووار» در سال 1954 و «پاتریک مودیانو»، برنده نوبل ادبیات سال 2014 نام برد.

منبع: ایسنا
تصاویر
  •   «گنکور» برنده‌اش را شناخت.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

جستجو